skvr08109970
Varsinais-Suomi
Ganander, Christfrid
1789
Nicolaus Albanenſis 1153, och blef af honom förordnad til Biſkop i Upſala. Han fölgde med ERIK den Helige til Finland, där han omvände och döpte många hedningar, och ſtyrkte dem, ſom af Eriks vapen redan voro tvungne til dop och Chriſtendom. |
||||
Men när Hendrik på Svenŋkt ſätt ville gäſta på et gods, ſom tilhörde Lalli, en förnäm Finne, och i ägarens frånvaro uttog det han behöfde, blef han af den förtörnade Lalli öfverfallen och ihjälſlagen på iſen I Kjulo träŋk, förſt på året 1158. Lalli afhögg St. Hinriks tumm, hvarpå var en gullring, ſom flög på iſen, men glittrade fram om våren, då den gjorde mirakel och en blind, ſom förſt blef den varſe, feck ſin ſyn igen. Samma tumm, är nu et inſigne i åbo Dom- Capitlets Sigill. | ||||
Detta dråp gjorde Henrik til en Martyr och uphögde honom til et
Helgon. Påfven
Adrian IV utgaf en Bulla, at St. Henrik ŋkulle blifva
Canonicerad, och d. 19
Januarii, kallad Hindriksmeſſa, ŋkulle hans å
minnelſe heligt firas,
och St. Henrik antagas til Sveriges och Finlands
Patron. Hans graf i
Nouſis kyrka, tre mil ifrån Åbo, blef mycket beſökt. Hans å
kallan troddes bota
ſjukdomar och hela kropps bräkligheter. Dom-Kyrkan i Åbo blef invigd på
Unikangar
til hans ära, och hennes underlagde Bönder kallades St. Henriks
Landtboar. St. Henriks
bild i Lebens grösſe fins af träd, med Biſkops mitra, i
Pedersöre kyrkas
våkenhus.1 Pyhä Hinrik, Englannista kotoisin oleva opettaja; tuli 1153
Ruotsiin maanmiehensä
kardinaali Nikolaus Albanialaisen seurassa, joka hänet asetti Upsalan
piispaksi. Hän seurasi
Eerik pyhän mukana Suomeen, jossa hän käänsi ja kastoi monta pakanaa
ja vahvisti niitä,
jotka Eerik jo asevoimalla oli pakottanut kasteeseen ja kristinuskoon.
# Mutta kun Henrik ruotsalaiseen tapaan aikoi vierailla erään
ylhäisen Lalli nimisen
suomalaisen talossa ja omistajan ollessa poissa kotoa itse otti mitä hän
tarvitsi, hyökkäsi vihastunut
Lalli hänen kimppuunsa ja löi hänet kuoliaaksi Köyliön järven jäällä vasta
vuonna 1158. Lalli löi
poikki pyhän Henrikin peukalon, jossa oli kultasormus; tämä lensi jäälle,
mutta keväällä sen nähtiin
kimaltelevan, jolloin se teki ihmeitä, ja sokea, joka sen ensiksi huomasi,
sai jälleen näkönsä. Sama
peukalo on nyt Turun Tuomiokapitulin sinetin merkkinä.
# Tämän väklvaltaisen kuoleman kautta tuli Henrik marttyyriksi ja se korotti
hänet vielä pyhimykseksi.
Paavi Adrian IV määräsi käskykirjalla, että pyhä Henrik on
julistettava pyhimykseksi, ja
tammik. 19:ntenä, Henrikin messuna on hänen muistoaan juhlallisesti
vietettävä, ja pyhä Henrik on
otettava Ruotsin ja Suomen suojeluspyhimykseksi. Hänen
haudallaan Nousiaisten
kirkossa, kolmen penikulman päässä Turusta, kävi paljon ihmisiä. Häntä avuksi
huutamalla uskottiin
sairauden ja koko ruumiin raihnauden paranevan. Hänen kunniakseen vihittiin
Turun Tuomiokirkko
Unikankareen kummulle ja sen tilojen mailla asuvia talonpoikia
kutsuttiin pyhän Henrikin
alustalaisiksi. Pyhän Henrikin puinen, luonnollista kokoa oleva kuva
piispan hiippa päässä on
Pietarsaaren pitäjän kirkon asehuoneessa. |
||||
LALLI, en finſk bonde ſom mördade St. Hinrik. Sedan han
kom hem ifrån
Kjulo-träŋk, och hade den mördade Biſkopens mitra på hufvudet,
ſjöng barnflickan
vid vaggan:2 LALLI suomalainen talonpoika, joka murhasi pyhän Henrikin. Kun hän
tuli kotiin Köyliön
järveltä, päässään surmaamansa piispan hiippa, lauloi lapsentyttö kehdon
ääressä: |
||||
5 | Miſtä Lalli lakin ſaanut, | |||
6 |
Paha mies hywän hytyrin.3 R. v. Beckerin lisäys Gananderin Mythologian välilehtiseen
kappaleeseen (Suom. Kirj.
Seuran ark.): Orsaken hvarföre bonden Lalli (om detta namn ej blott
är ett ŋkällsord),
mördade Bisk. Henrik berättar hans legenda varit att Biskopen ville med
kyrkans ſtraff näpsa
Lalli för ett mandråp, och denna uppgift är troligare än den ſom
förekommer uti följande runa,
hvilken enligt hvad språket röjer är ſammanſatt af någon,
Tavastländsk bonde: också är
poeſin der |föga lyckad eller i finsk smak| i den Savolaksiŋka och
karelŋka smaken.
# Suomennos: Syynä, miksi talonpoika Lalli (ellei tämä nimi vain ole
haukkumasana) murhasi piispa
Henrikin, kertoo legenda olleen sen, että piispa kirkon rangaistuksella
uhkasi Lallia miesmurhasta, ja
tämä tieto onkin uskottavampi kuin se, joka esiintyy seuraavassa runossa,
mikä kielestä päättäen on
jonkun hämäläisen talonpojan tekemä: myöskin on runohenki siinä |heikosti
onnistunutta ja
epäsuomalaista| savolaisesta ja karjalaisesta sävystä poikkeavaa.
# [Seuraa Porthanin teoksesta M. Paulii Juusten Chronicon episcoporum
finlandensium.
kopioitu Henrikin surmavirsi.]
|
|||
1
Pyhä Hinrik, Englannista kotoisin oleva opettaja; tuli 1153
Ruotsiin maanmiehensä
kardinaali Nikolaus Albanialaisen seurassa, joka hänet asetti Upsalan
piispaksi. Hän seurasi
Eerik pyhän mukana Suomeen, jossa hän käänsi ja kastoi monta pakanaa
ja vahvisti niitä,
jotka Eerik jo asevoimalla oli pakottanut kasteeseen ja kristinuskoon.
# Mutta kun Henrik ruotsalaiseen tapaan aikoi vierailla erään
ylhäisen Lalli nimisen
suomalaisen talossa ja omistajan ollessa poissa kotoa itse otti mitä hän
tarvitsi, hyökkäsi vihastunut
Lalli hänen kimppuunsa ja löi hänet kuoliaaksi Köyliön järven jäällä vasta
vuonna 1158. Lalli löi
poikki pyhän Henrikin peukalon, jossa oli kultasormus; tämä lensi jäälle,
mutta keväällä sen nähtiin
kimaltelevan, jolloin se teki ihmeitä, ja sokea, joka sen ensiksi huomasi,
sai jälleen näkönsä. Sama
peukalo on nyt Turun Tuomiokapitulin sinetin merkkinä.
# Tämän väklvaltaisen kuoleman kautta tuli Henrik marttyyriksi ja se korotti
hänet vielä pyhimykseksi.
Paavi Adrian IV määräsi käskykirjalla, että pyhä Henrik on
julistettava pyhimykseksi, ja
tammik. 19:ntenä, Henrikin messuna on hänen muistoaan juhlallisesti
vietettävä, ja pyhä Henrik on
otettava Ruotsin ja Suomen suojeluspyhimykseksi. Hänen
haudallaan Nousiaisten
kirkossa, kolmen penikulman päässä Turusta, kävi paljon ihmisiä. Häntä avuksi
huutamalla uskottiin
sairauden ja koko ruumiin raihnauden paranevan. Hänen kunniakseen vihittiin
Turun Tuomiokirkko
Unikankareen kummulle ja sen tilojen mailla asuvia talonpoikia
kutsuttiin pyhän Henrikin
alustalaisiksi. Pyhän Henrikin puinen, luonnollista kokoa oleva kuva
piispan hiippa päässä on
Pietarsaaren pitäjän kirkon asehuoneessa. 2 LALLI suomalainen talonpoika, joka murhasi pyhän Henrikin. Kun hän tuli kotiin Köyliön järveltä, päässään surmaamansa piispan hiippa, lauloi lapsentyttö kehdon ääressä: 3 R. v. Beckerin lisäys Gananderin Mythologian välilehtiseen kappaleeseen (Suom. Kirj. Seuran ark.): Orsaken hvarföre bonden Lalli (om detta namn ej blott är ett ŋkällsord), mördade Bisk. Henrik berättar hans legenda varit att Biskopen ville med kyrkans ſtraff näpsa Lalli för ett mandråp, och denna uppgift är troligare än den ſom förekommer uti följande runa, hvilken enligt hvad språket röjer är ſammanſatt af någon, Tavastländsk bonde: också är poeſin der |föga lyckad eller i finsk smak| i den Savolaksiŋka och karelŋka smaken. # Suomennos: Syynä, miksi talonpoika Lalli (ellei tämä nimi vain ole haukkumasana) murhasi piispa Henrikin, kertoo legenda olleen sen, että piispa kirkon rangaistuksella uhkasi Lallia miesmurhasta, ja tämä tieto onkin uskottavampi kuin se, joka esiintyy seuraavassa runossa, mikä kielestä päättäen on jonkun hämäläisen talonpojan tekemä: myöskin on runohenki siinä |heikosti onnistunutta ja epäsuomalaista| savolaisesta ja karjalaisesta sävystä poikkeavaa. # [Seuraa Porthanin teoksesta M. Paulii Juusten Chronicon episcoporum finlandensium. kopioitu Henrikin surmavirsi.] |
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.
SKVR VIII 994. | 73 % |
|
SKVR VIII 986. | 73 % |
|
SKVR X1 24. | 62 % |
|
SKVR VIII 987. | 59 % |
|
SKVR VIII 989. | 58 % |
|
SKVR VIII 996. | 24 % |
|
SKVR VIII 993. B. | 81 % |
|
SKVR IX1 2. | 81 % |
|
SKVR XV 82. | 76 % |
|
Kanteletar 3:7 | 65 % |
|