skvr09101002
Häme — Sääksmäki
Borenius, A. A.
1879
Nenässä kulkeevat laulajat kahðessa riðissä, kuus, seittemän eli
kahðeksankin ririssä kuin maantielle mahtuu sitten, laulamattomat perässä.
Esi riti laulaa ensin yhðen2 Yläp.: ensimmäisen.
#3 Tätä on seurannut: vetää; pyyhitty. sanan, takimmainen riti
3 samaa sanaa toisimisee(n) ja esirivi4Yläp.: sill'aikaa huokaa.
#5 Toisinnoksi yläp. kirjotettu: [raittii]r. saa henkästä. (kun niin korkkeella
nuotilla laulavat) Ne kokkoontuvat ensin raittiin5 ristille (s.o.
raittien6Yläp.: raitsin? ristille) ja sieltä lähtevät menemään Helkavuorelle kulkien käsi
käðessä (Vrt. Hirkmanska) laulaessaan, molempain kyläin nuorikaiset
yhðessä sekä Yliskylän että Aliskylän. (Ei siellä vanhat
laula mutta nuorukaiset vaan) Silloin aina kokkoontui paljon väkiä muistaki
pitäjiistä. Ennen lauloivat joka pyhänä Helkatuorstaista Juhannukseen7Yläp.: Pietarin päivään.
#8 Yläp.: puheenparsi, alap.: = usko että.
asti. Silloin oli semmoinen sananlasku8: "Ei Riðvalan pelto kasva, kun ei
Helkaa lauleta." (Se on niin alkumaalima laulettu.) Nyt ei ole noin
kahðeksaan vuoteen laulettu muutoi kuin Heluuntaina, pari vuotta ei
ensinkään eikä tänä kevännä. Toissa kevännä lauloivat ja sen eðellisenä.
(NB 1880 ei myöskään laulettu) Minun vanhempani puhuivat että sitten
kokoontuivat ennen vanhaan Helkavuorelle valkeeta polttamaan kuin laulamasta
pääsivät. Vrt. seur. |
||||
NB Ennen laulamista kattottiin aina kirjaa kotona. | ||||
(19/9 80 Syy siihen että laulaminen jätetään on se että sen voimaa ei enää uskota, vaan sitä tapaa nauretaan.) | ||||
1
Boreniuksen Rirvalan helkavirsien kirjaanpanot sekä helkajuhlan viettoa
koskevat muistiinpanot julaistaan tässä Suom. Kirj. Seuran arkistossa olevien
kopioiden mukaan, alkuperäiset käsikirjotukset ovat tekijällään. Boreniuksen
muistiinpanot ovat kahdelta eri Rirvalan matkalta, nim. 28-30/6 1879, jolloin
hän sai helkavirsiä ja niitä koskevia tietoja Vekkalan Riikalta, Vähän Eerolan
vaarilta, Ison Eerolan emännältä, Hirkmanskalta ja Topon Annilta, sekä 17-19/9
1880, jolloin hän Hirkmanskan, Topon Annin ja Vähän Eerolan vaarin lisäksi
kirjotti muistiin Ranta-Rikiinalta. Tässä julaistaan näiden matkojen
keruusaalis ryhmitettynä laulajain (resp. kertojain) mukaan seuraavasti: I
Vekkalan Riika, II Ison Eerolan emäntä, III Hirkmanska, IV Vähän Eerolan vaari,
V Topon Anni ja VI Ranta-Rikiina. Julkaisutapa on sama kuin Lönrotin
muistiinpanojen (ks. nr. 8891) aliviitassa esitetty. 2 Yläp.: ensimmäisen. #3 Tätä on seurannut: vetää; pyyhitty. 4 Yläp.: sill'aikaa huokaa. #5 Toisinnoksi yläp. kirjotettu: [raittii]r. 6 Yläp.: raitsin? 7 Yläp.: Pietarin päivään. #8 Yläp.: puheenparsi, alap.: = usko että. |