| | Hytinlahden kylässä Räisälässä oli muuan tietäjä, jota kutsuttiin "Raippalan
ämmäksi". Hän niinikään auttoi monenlaisia hätääntyneitä. Myöskin karkoitteli
hän lapsista "räähkät" eli "liijat" pois. Tämän ämmän peruja olen saanut
muutamia pitkiä kylvetyslukuja, mm. semmoisen jota luettiin "räähkätautisia"
lapsia kylvettäissä. Seuraavat säkeet ovat mainitusta runosta, jolla manattiin
"räähkää" pois: |
|
|
2 |
Rievä suu, räävä suu,
|
|
|
3 |
ota vinkamo vihhais',
|
|
|
4 |
putti suu putittimeis,
|
|
|
5 |
keikka suu kelkuttimeis!
|
|
|
6 |
5 Pois maahine lapsest!
|
|
|
7 |
Mist' lie yskät yhtyneet,
|
|
|
8 |
pahat tauvit tarttuneet
|
|
|
9 |
lapsie viattommua?
|
|
|
10 |
Mäne yskä yksinäis
|
|
|
11 |
10 kissan kirjavan rekkie,
|
|
|
12 |
mustan koiran rattahille!
|
|
|
13 |
Tei teitäis, päi päiviäis',
|
|
|
14 |
pois maahine lapsest'!
|
|
|
15 |
- - -
|
|
|
16 |
Kun lienet kyläinen koira,
|
|
|
17 |
15 mene mäille haukkumaan,
|
|
|
18 |
kun lienet kotoinen koira,
|
|
|
19 |
pure luita penkin alla!
|
|
|
20 |
- - -
|
|
|
21 |
Pois maahine lapsest'!
|
|
|
22 |
Vai lie paha pakana -
|
|
|
23 |
20 mies pakana, nais pakana, sauna pakana,
|
|
|
24 |
et sie ryönä muuhun osant,
|
|
|
25 |
kun sie tulit miun lapsein pintaa!
|
|
|
26 |
Nyt sierä siijais', muuta maijais'
|
|
|
27 |
ennen auringon nousemista,
|
|
|
28 |
25 koi-jumalan koittamista!
|
|
|
29 |
Korves on kottiis, kallios' kartanois,
|
|
|
30 |
vaan ei ihmisen pinnas'!
|
|
|
31 |
- - -
|
|
|
32 |
Kivistä kivet kiljumaan,
|
|
|
33 |
jänkkyrät järäjämään!
|
|
|
34 |
30 Kivistä sitä, joka miun lastain kivistää!
|
|
|
35 |
- - -
|
|
|
36 |
Jos on toisen tekemä:
|
|
|
37 |
kivistä sen luut mäsäks'!
|
|
|
38 |
Kivistä luut ruttuun, rattuun,
|
|
|
39 |
Pane kivet painumaan sen hartioille!
|
|
| | Sitten runossa kehoitetaan (?) "luojan kolmella sanalla" päästämään lasta
"pahasta". Olisi tiedettävä "räähkän synty", mutta ei sitä ensimmältä voi
oikein arvata. Viimein kumminkin huomataan: |
|
|
41 |
35 mist' on räähkä syntynynnä,
|
|
|
42 |
kasvanunna koiran kuona,
|
|
| | sekä kehoitetaan "ukkoa ilmojen jumalaa" hieromaan kahta kämmentänsä: "tämän
lapsen lantukoill". Sitte lausutaan melkein samaa kun Kalevalassa "rauan
synnystä" muutenkin, sekä kuinka suden ja karhun jäljistä nousi "rauta ruoste"
"terveyden niittäjäksi". Ja tuon mainitun eukon tehtäväksi näkyy runot jättävän
että se |
|
|
44 |
siveltelee sillä lasta,
|
|
|
45 |
voitelee poikaa poloista.
|
|
| | Sekä nyt sitte viimeinkin jo voidaan tulla siihen vakuutukseen, että |
|
|
47 |
se viepi ryöhynnäiset räähännäiset
|
|
|
48 |
40 Lapin vuorille viläille,
|
|
|
49 |
Lappalaisten langoksiksi.
|
|
|
| |
|